Ervaringen in de lerarenopleinding

Bordtekeningen

In de opleiding kleuteronderwijs krijg je natuurlijk te maken met het vele teken werk. In het vak beeld krijgen we dan ook wekelijks opdrachten omtrent knutselen. Onze voorlaatste opdracht van het eerste trimester was het tekenen van dieren aan de hand van een stappenplan. Er waren 12 tekeningen verzameld in een bundeltje, die we moesten tekenen aan de hand van verschillende technieken en op verschillende groten. 

Een opgelegde techniek was tekenen op een krijtbord. In begin was het de bedoeling dat iedereen hetzelfde dier tekende namelijk een eend. De tweede keer kreeg we de kans om zelf te kiezen welk dier we zouden tekenen. Ik had gekozen voor een konijn, omdat ik dacht dat dit niet zo moeilijk zou zijn. Met de eend had ik wel wat moeite, vooral met de poten en ook omdat ik nog niet echt op een krijtbord had getekend. Tekenen op een krijtbord was voor mij dus een nieuwe ervaring. Aan de linkerkant kan u een afbeelding zien van het konijn dat ik getekend heb. Ik ben zelf wel tevreden van het resultaat, zeker wanneer ik er bij stil sta dat het nog maar mijn tweede poging was voor een bordtekening. Ik zal zeker en vast nog verder proberen om bordtekeningen te maken, want het is wel iets dat ik nog graag doe.

Paulien De Boever 

-------------------------------------------------------------------------------------

Muziekinstrumenten

Als toekomstige kleuterleidster is het natuurlijk van groot belang dat je goed kan zingen. In een kleuterklas wordt er namelijk veel gezongen. In de opleiding kleuteronderwijs is het dan ook vanzelfsprekend dat er een vak muziek wordt gegeven. In het vak muziek leren we hoe we op een correcte manier moeten zingen, maar het vak zelf draait natuurlijk niet alleen om het zingen. We leren ook om keyboard te spelen en natuurlijk krijgen we ook muziektheorie, want anders is het onmogelijk om een instrument te bespelen.

Tijdens één van de eerste lessen kregen we ook een opdracht mee naar huis. Het was de bedoeling dat we muziekinstrumenten voor de kleuters zouden maken. We kregen van de leerkracht niet zomaar de vrijheid om zelf te kiezen wat we zouden maken. In onze cursus stond vermeld welke instrumenten we moesten maken. Naast de instrumenten stond ook vermeld hoe je deze kon maken. We kregen voor het maken van de muziekinstrumenten enkele weken de tijd. Dit was wel nodig aangezien het een aantal instrumenten waren en dit ook wat tijd vraagt voor te maken. Enkele voorbeelden van muziekinstrumenten die we moesten maken zijn: schuddoosjes, trommels, bellenkrans, schuurblokjes, enz. Op de foto rechts kan u het resultaat zien van mijn werk. Ik had er zelf voor gekozen om te werken met de kleuren roze en goud, want op deze manier vormden mijn muziekinstrumenten een geheel. Zelf ben ik tevreden van het resultaat en ik hoop dat ik ze nog veel zal kunnen gebruiken in de kleuterklas.

Paulien De Boever 

-------------------------------------------------------------------------------------

Multifunctionele koffer

In het vak beeld krijgen we te maken met veel verschillende opdrachten. Natuurlijk kunnen niet alle opdracht even eenvoudig zijn als de andere. De opdracht die ik nu ga bespreken, is een opdracht die ik persoonlijk iets moeilijker vond.

De opdracht bestond eruit om een multifunctionele koffer te maken. hiervoor heb je natuurlijk als eerste een koffer nodig. Dit moest een oude koffer zijn en geen moderne reiskoffer. Deze zoektocht vond ik niet eenvoudig, want zelf beschikte ik niet over zo een koffer. Ik ben opzoek moeten gaan naar zo een koffer bij andere mensen, maar heb na een lange zoektocht wel een koffer gevonden.




Na het vinden van een koffer was het de bedoeling dat we de koffer zouden verven met een primer. Op deze manier zou het mogelijk zijn om later de koffer te beschilderen zonder dat het kleur van de koffer er nog zou doorkomen. Het beschilderen van de koffer verliep vlot aangezien het een vlakke koffer was.




Na het beschilderen van de koffer met een primer was het de bedoeling dat we onze prent op koffer zouden aanbrengen. De prent hebben we moeten kiezen aan de hand van een boek. Ik zelf had voor het boek 'Omdat jij mijn vriendje bent' gekozen. We mochten wel niet zomaar prenten overnemen uit het boek, maar moesten de prenten aanpassen met een persoonlijke toevoeging. De prent met de pinguïn op is de voorkant van mijn koffer, omdat ik dit persoonlijk de mooiste kant vond. Bij deze prent heb ik de pinguïn gekozen als persoonlijke toevoeging.

Deze prent (foto links) is de achterkant van mijn koffer. Hierbij heb ik drie verschillende prenten samengevoegd in één. Als afwerking van mijn koffer heb ik een lintje rond het handvat gedaan en heb ik een naamkaartje gemaakt in de vorm van een pinguïn. Op deze manier sloot het aan bij het concept van mijn koffer.


Persoonlijk ben ik tevreden van het resultaat en ga ik zeker en vast gebruik maken van mijn koffer.

Paulien De Boever 

-------------------------------------------------------------------------------------

Beeldactiviteit in de kleuterklas

Op 1 december mochten we voor de eerste keer de kleuterleidster zijn in een kleuterklas en dit voor drie dagen. Voor we aan deze dagen begonnen, zijn we wel enkele keren gaan observeren in de kleuterklas. Op deze manier kwamen we te weten hoe de dag verliep in de klas, want dit zouden we zelf moeten overnemen. We zouden zelf ook enkele activiteiten moeten uitvoeren zoals een beeldactiviteit. Ik was er volledig klaar voor en zag het volledig zitten.

Ik had samen met twee medestudenten een beeldactiviteit bedacht. Onze activiteit bestond eruit dat de kleuters een schoen mochten versieren en afwerken voor Sinterklaas. Zelf had ik thuis al een hoop schoentjes gemaakt. Deze heb ik gemaakt uit krantenpapier en behangerslijm, omdat dit kosteloos materiaal is. Ik was kleuterleidster in een twee/drie klas. Voor de derde kleuters had ik de opdracht dan ook wat moeilijk gemaakt dan voor de tweede kleuters. Ik had op de schoentjes van de derde kleuters vakjes getekend en het was dan ook de bedoeling dat de derde kleuters mooi binnen de vakjes zouden schilderen. De tweede kleuters mochten hun schoentje vrij schilderen.

Als afwerking voor de schoentjes heb ik gekozen voor veters en velcro. De derde kleuters mochten hun schoen afwerken met een veter. Hierbij heb ik ze wel geholpen door aan te wijzen hoe ze de veter moesten aanbrengen in de schoen. De tweede kleuters mochten hun schoen afwerken met velcro. Op deze manier leek het net alsof hun schoen plakkers had.

De activiteit heb ik verspreid over de drie dagen, zodat ik het rustig aan kon doen en de kinderen niet moest opjagen. Ik was tevreden dat de activiteit zo vlot verliep en dat iedereen het goed kon uitvoeren. Het resultaat mocht er zeker en vast wezen. Als de activiteit niet zoveel voorbereiding zou vragen dan zou ik deze zeker nog eens opnieuw uitvoeren.

Paulien De Boever 

-------------------------------------------------------------------------------------

Monster

In het vak beeld wou de leerkracht ons leren dat je ook aan de hand van kosteloos materiaal zeer leuke dingen kan maken. Je kan ook creatief en ruimtelijk knutselen zonder daar heel veel geld te moeten aan uitgeven.

De opdracht bestond eruit dat we aan de hand van een ballon een monster moesten maken. Ik heb voor mijn monster gebruik gemaakt van twee ballonnen. Ik heb eerst de ballonnen elk afzonderlijk beplakt met kranten en behangerslijm. Dit heb ik zo een vijftal maal gedaan zodat de ballonnen zeker stevig genoeg zouden zijn. Daarna heb ik bij de onderste ballon een stuk uitgeknipt, zodat ik de kleine ballon daarin goed zou kunnen verwerken. De twee ballonnen samen vormden dan het lichaam van mijn monster. Hierna heb ik enkele voorwerpen bevestigd aan mijn ballon, zodat deze ogen, oren, voeten, enz kreeg. Als laatste heb ik het monster nog eens volledig bekleed met kranten zodat al het materiaal bedekt was en ik het kon beschilderen met een primer.


Als afwerking heb ik het mondester beschilderd met drie kleuren: roze, blauw en geel. Ik heb voor deze kleuren gekozen, omdat deze goed bij elkaar pasten. Het waren alle drie babykleuren wat ik persoonlijk wel mooi vond en wat mijn monster wel schattig maakte.

Ik was tevreden met het resultaat en ook met de punten dat ik ervoor heb gekregen, aangezien ik er toch veel werk heb aan gehad.


Paulien De Boever 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten